Vrijheid: opdat we weten, beseffen en nooit vergeten!
fietsroute Geldrop-Mierlo
fietsroute Geldrop-Mierlo
Dit project is een samenwerking van:
toelichting routepunt 10 |
||||
Opgeblazen spoorbrug
Over het Eindhovensch Kanaal liggen veel bruggen. De meeste zijn bij het aanleggen van het kanaal (1845/1846) gebouwd om (landbouw-)verkeer mogelijk te maken. Later zijn er nog meer bruggen bijgebouwd, voornamelijk voor nieuwe vormen van transport, zoals de trambrug en de spoorbrug, ter verbetering van de doorstroming zoals de Nieuwe brug in Mierlo (zie routepunt 6) en meer recentelijk de fietsbruggen. De eerstvolgende brug vanaf de Hulsterbrug, richting Eindhoven is de spoorbrug. De brug ligt ongeveer op de grens van Geldrop en Eindhoven. De spoorbrug is aangelegd in 1913 toen de spoorlijn Eindhoven-Weert tot stand kwam.
In de nacht van 17 op 18 september 1944 hebben de Duitsers in een poging de opmars van de geallieerde troepen te ontwrichten, de spoorbrug opgeblazen. De schade was enorm. De twee bruggen braken middendoor en vielen in het kanaal. De scheepvaart vanuit de Zuid-Willemsvaart naar Eindhoven was gestremd tot 25 mei 1945, toen het binnenvaartschip Helena uit Papendrecht, geladen met groenten de Eindhovense haven weer kon bereiken.
Vanzelfsprekend was er geen treinverkeer mogelijk vanuit het zuiden naar Eindhoven en verder. Geldrop was het laatst bereikbare station. Mogelijk heeft dat ertoe bijgedragen dat Montgomery begin 1945 zijn hoofdkwartier in Geldrop vestigde. In ieder geval was het er de oorzaak van dat de speciale gepantserde trein van opperbevelhebber Eisenhower een week lang op het station van Geldrop heeft gestaan, waar die diende als vergaderruimte.
Behalve de spoorbrug heeft de Duitse bezetter de Lungendonkse brug en de Keersluisbrug (aan het begin van het Eindhovensch kanaal bij de Zuid-Willemsvaart) in september 1944 ook vernield.
In de nacht van 17 op 18 september 1944 hebben de Duitsers in een poging de opmars van de geallieerde troepen te ontwrichten, de spoorbrug opgeblazen. De schade was enorm. De twee bruggen braken middendoor en vielen in het kanaal. De scheepvaart vanuit de Zuid-Willemsvaart naar Eindhoven was gestremd tot 25 mei 1945, toen het binnenvaartschip Helena uit Papendrecht, geladen met groenten de Eindhovense haven weer kon bereiken.
Vanzelfsprekend was er geen treinverkeer mogelijk vanuit het zuiden naar Eindhoven en verder. Geldrop was het laatst bereikbare station. Mogelijk heeft dat ertoe bijgedragen dat Montgomery begin 1945 zijn hoofdkwartier in Geldrop vestigde. In ieder geval was het er de oorzaak van dat de speciale gepantserde trein van opperbevelhebber Eisenhower een week lang op het station van Geldrop heeft gestaan, waar die diende als vergaderruimte.
Behalve de spoorbrug heeft de Duitse bezetter de Lungendonkse brug en de Keersluisbrug (aan het begin van het Eindhovensch kanaal bij de Zuid-Willemsvaart) in september 1944 ook vernield.
De huidige spoorbrug is niet meer die van 1944 want in 1987 is de spoorbrug vervangen door een geheel nieuwe brug.