Terug naar de startpagina. Oude Raadhuis met torentje en bordes uit 1806. werd als raadhuis tot 1963 en sinds 1990 gebruikt als huisvesting voor de Heemkundekring en VVV. Heilige Luciakerk, neogotische kerk uit 1859 gebouwd door H.J. van Tulder. Brits militaire begraafplaats en laatste rustplaats voor 665 Britse 
		militairen Televisietoren Mierlo is een 105 meter hoge zendmast uit 1957. Kasteelboerderij aan de Kasteelweg uit omstreeks 1700 behoorde oorspronkelijk
 bij Kasteel Mierlo. De huidige standerdmolen zou gebouwd zijn in 1640 en stond op het hei-eind. In 1858-1860 werd de molen overgeplaatst naar de dorpskern van Mierlo. Patronaatsgebouw uit 1914, het familiewapen bevindt zich boven de ingang.
        Kasteel Myerle, informatie Lettertype verkleinen    Lettertype herstellen     Lettertype vergroten    
logo 75 jaar bevrijdingsfeer
Vrijheid: opdat we weten, beseffen en nooit vergeten!

                             fietsroute Geldrop-Mierlo

Dit project is een samenwerking van:


Heemkundekring MyerleDeath Valley De PeelVerweven, Village marketing Geldrop_Mierlo

toelichting routepunt 10

Opgeblazen spoorbrug

Brug bij de aanleg in 1913.
Over het Eindhovensch Kanaal liggen veel bruggen. De meeste zijn bij het aanleggen van het kanaal (1845/1846) gebouwd om (landbouw-)verkeer mogelijk te maken. Later zijn er nog meer bruggen bijgebouwd, voornamelijk voor nieuwe vormen van transport, zoals de trambrug en de spoorbrug, ter verbetering van de doorstroming zoals de Nieuwe brug in Mierlo (zie routepunt 6) en meer recentelijk de fietsbruggen. De eerstvolgende brug vanaf de Hulsterbrug, richting Eindhoven is de spoorbrug. De brug ligt ongeveer op de grens van Geldrop en Eindhoven. De spoorbrug is aangelegd in 1913 toen de spoorlijn Eindhoven-Weert tot stand kwam.

De gesprongen brug 1944.

In de nacht van 17 op 18 september 1944 hebben de Duitsers in een poging de opmars van de geallieerde troepen te ontwrichten, de spoorbrug opgeblazen. De schade was enorm. De twee bruggen braken middendoor en vielen in het kanaal. De scheepvaart vanuit de Zuid-Willemsvaart naar Eindhoven was gestremd tot 25 mei 1945, toen het binnenvaartschip Helena uit Papendrecht, geladen met groenten de Eindhovense haven weer kon bereiken.

Schade aan de brug.

Vanzelfsprekend was er geen treinverkeer mogelijk vanuit het zuiden naar Eindhoven en verder. Geldrop was het laatst bereikbare station. Mogelijk heeft dat ertoe bijgedragen dat Montgomery begin 1945 zijn hoofdkwartier in Geldrop vestigde. In ieder geval was het er de oorzaak van dat de speciale gepantserde trein van opperbevelhebber Eisenhower een week lang op het station van Geldrop heeft gestaan, waar die diende als vergaderruimte.

Schade aan de brug.



Nieuwe betonnen spoorbrug sinds 1987,
foto van 2009.
Behalve de spoorbrug heeft de Duitse bezetter de Lungendonkse brug en de Keersluisbrug (aan het begin van het Eindhovensch kanaal bij de Zuid-Willemsvaart) in september 1944 ook vernield.

De huidige spoorbrug is niet meer die van 1944 want in 1987 is de spoorbrug vervangen door een geheel nieuwe brug.



naar boven

Liberation route 2019. logo 75 jaar vrijheid Liberation route 2014

Ontwerp: Beeldmerk 
	ViziVormViziVorm | Realisatie: Bullit beeldmerk Apart InternetApart Internet | Webmaster: Hans Verhees