Terug naar de startpagina. Oude Raadhuis met torentje en bordes uit 1806. werd als raadhuis tot 1963 en sinds 1990 gebruikt als huisvesting voor de Heemkundekring en VVV. Heilige Luciakerk, neogotische kerk uit 1859 gebouwd door H.J. van Tulder. Brits militaire begraafplaats en laatste rustplaats voor 665 Britse 
		militairen Televisietoren Mierlo is een 105 meter hoge zendmast uit 1957. Kasteelboerderij aan de Kasteelweg uit omstreeks 1700 behoorde oorspronkelijk
 bij Kasteel Mierlo. De huidige standerdmolen zou gebouwd zijn in 1640 en stond op het hei-eind. In 1858-1860 werd de molen overgeplaatst naar de dorpskern van Mierlo. Patronaatsgebouw uit 1914, het familiewapen bevindt zich boven de ingang.
        Kasteel Myerle, informatie Lettertype verkleinen    Lettertype herstellen     Lettertype vergroten    
logo 75 jaar bevrijdingsfeer
Vrijheid: opdat we weten, beseffen en nooit vergeten!

                             fietsroute Geldrop-Mierlo

Dit project is een samenwerking van:


Heemkundekring MyerleDeath Valley De PeelVerweven, Village marketing Geldrop_Mierlo

toelichting routepunt 09

Vliegveld Montgomery

Boerderij De Heikrekel.
Een vliegstrip achter de boerderij “De Heikrekel” kwam Montgomery goed van pas. Deze boerderij lag vanuit Geldrop aan de rechterkant van de Nuenenseweg net voor het Eindhovensch kanaal en is in 2003 afgebroken ten behoeve van het industrieterrein De Spaarpot.

Of de vliegstrip reeds voor de oorlog bestond en de Duitsers deze al gebruikten als een uitwijk vliegveldje is niet helemaal duidelijk. De bronnen verschillen daarover. In een dagboek aantekening van bewoners vinden we: "Toen onze bevrijders eenmaal stevig genesteld waren in onze omgeving en het grootste gevaar was geweken, werd er op afstand van ongeveer 500 m achter de boerderij een bos volkomen met de grond gelijk gemaakt. Er werden landingsbanen aangelegd. Er kwam dus een vliegveldje voor Montgomery." (uit: Het geslacht Stam 1435 - heden van Johan Stam, 1988). Andere bronnen geven aan dat de bezetter in deze omgeving voorzieningen had aangelegd om kleinere vliegtuigen te laten landen.

Montgomery staande bij zijn Messenger Mark I.
Zijn piloot Martin, staat naast hem.
Montgomery liet in ieder geval een speciale strip aanleggen en voorzien van speciaal landingsgaas. Zijn privévliegtuig werd daar gestationeerd. Het was een Miles Messenger van de RAF. Een tweemotorig toestel met extra zitplaatsen achter de piloot. Er werden maar 93 stuks van dit type gebouwd tussen 1942 en 1948. Hij maakte regelmatig met zijn privé piloot een rondvlucht boven Geldrop en omstreken. Vele bewoners zagen hem overkomen in het aan de onderkant knalgele toestel.
Messenger Mark I.
Soms zocht hij zijn ontspanning in een partijtje golf en liet zich dan door zijn particulier piloot vanaf zijn strip naar Waalre vliegen en landde daar op het golfterrein. Voor grote afstanden beschikte hij over een speciale Dakota C-47. Dit toestel was te groot voor de landingsstrip in Geldrop dus hiermee vloog hij vanaf vliegveld Welschap dat in het bezit was van de Engelse Luchtmacht (RAF).
(bron: grotendeels Traces of War)

naar boven

Liberation route 2019. logo 75 jaar vrijheid Liberation route 2014

Ontwerp: Beeldmerk 
	ViziVormViziVorm | Realisatie: Bullit beeldmerk Apart InternetApart Internet | Webmaster: Hans Verhees