Terug naar de startpagina. Oude Raadhuis met torentje en bordes uit 1806. werd als raadhuis tot 1963 en sinds 1990 gebruikt als huisvesting voor de Heemkundekring en VVV. Heilige Luciakerk, neogotische kerk uit 1859 gebouwd door H.J. van Tulder. Brits militaire begraafplaats en laatste rustplaats voor 665 Britse 
		militairen Televisietoren Mierlo is een 105 meter hoge zendmast uit 1957. Kasteelboerderij aan de Kasteelweg uit omstreeks 1700 behoorde oorspronkelijk
 bij Kasteel Mierlo. De huidige standerdmolen zou gebouwd zijn in 1640 en stond op het hei-eind. In 1858-1860 werd de molen overgeplaatst naar de dorpskern van Mierlo. Patronaatsgebouw uit 1914, het familiewapen bevindt zich boven de ingang.
        Kasteel Myerle, informatie Lettertype verkleinen    Lettertype herstellen     Lettertype vergroten    
logo 75 jaar bevrijdingsfeer
Vrijheid: opdat we weten, beseffen en nooit vergeten!

                             fietsroute Geldrop-Mierlo

Dit project is een samenwerking van:


Heemkundekring MyerleDeath Valley De PeelVerweven, Village marketing Geldrop_Mierlo

toelichting routepunt 06

De Nieuwe brug

De Nieuwe brug 1940.
In de volksmond ook wel ‘Neijbrug’ genoemd werd gebouwd om een vaste oeververbinding te hebben in de weg (Geldropseweg) die vanuit Helmond naar Geldrop leidde. Deze weg is in 1938 verhard en toen werd de betonnen brug ook aangelegd. Het werk werd gegund aan H.F. Kruitwagen's Bouwbedrijf uit Rosmalen. Voor die tijd ging het verkeer hier over de Melkkoesche brug. Deze brug is afgebroken toen de betonnen brug werd aangelegd. Het materiaal daarvan werd gebruikt om over de eerdere trambrug een tijdelijke weg aan te leggen. Deze noodbrug is toen het beton van de Nieuwe brug gestort was in 1938, weer weggehaald. Op de betonnen brug zijn boven de pijlers onder het wegdek, een aantal wapens als versiering aangebracht.
Twee van de betonreliëfs.
Deze betonreliëfs zijn van de Vughtse beeldhouwer Charles Grips. Bij het uitbreken van de oorlog waren de wegaansluitingen aan weerszijden van de brug nog niet gemaakt. Dientengevolge lag er bij de bevrijding in september 1944 wel een brug gereed, maar de taluds ontbraken. Met geïmproviseerde stellingen hebben de Engelsen een overgang gemaakt, zodat de troepen en het materieel konden oversteken om de bevrijdingsactie richting Mierlo-Hout en Helmond te bewerkstelligen.

Mierlose militairen met familie
op de betonnen brug.
Tussen de Nieuwe brug en de trambrug die een stukje verder richting Helmond over het kanaal lag, hebben de Duitsers aan de noordzijde van het Eindhovensch kanaal een loopgraaf met slaapruimten aangelegd. U moet zich daarbij niet een loopgravencomplex zoals bekend uit de Eerste Wereldoorlog voorstellen, maar eerder wat greppels met een enkele verbreding waar geslapen kon worden onder de blote hemel. Vanuit deze verdedigingslinie werd stevige tegenstand geboden aan de gealllieerden in 1944. De trambrug die sinds 1936 niet meer in gebruik was, is door het Nederlandse leger in 1940 uit voorzorg opgeblazen, zodat de vijandige troepen daarvan geen gebruik meer konden maken. De landhoofden en taluds zijn toen blijven liggen. Naast de trambrug werden nog 8 andere bruggen over het Eindhovensch kanaal opgeblazen. De Nieuwe brug ontsprong de vernieling omdat die toch nog niet aangesloten was.

De Nieuwe brug na de oorlog.
De Duitsers boden in september 1944 in Mierlo-Hout aan de spoorwegovergang zoveel tegenstand dat de Engelsen zich moesten terugtrekken om te hergroeperen. De Duitsers hebben toen gedreigd de Nieuwe brug op te blazen. Dat was de reden dat de bewoners van het nabij gelegen gehucht Den Brand zich in de provisorische schuilkelders terugtrokken. Vanuit de Mierlose zijde, met name vanaf de Ellenaar (bij de Molen van Branten) en de Oudvense brug, werden de Duitsers bestookt met mitrailleurs en granaten.

Na de oorlog werd met gebruikmaking van paard en kar en van vele kruiwagens de grond van de taluds bij de oude trambrug afgegraven en verplaatst naar de Nieuwe brug. Hierop konden de aansluitingen tussen weg en brug gemaakt worden zodat de ‘Neijbrug’ eindelijk gebruikt kon worden waarvoor die was aangelegd.

naar boven

Liberation route 2019. logo 75 jaar vrijheid Liberation route 2014

Ontwerp: Beeldmerk 
	ViziVormViziVorm | Realisatie: Bullit beeldmerk Apart InternetApart Internet | Webmaster: Hans Verhees