Rond de Toren, het weekblad van Mierlo

De afbeelding zoals die jarenlang de voorkant van het weekblad sierde.Rond de Toren was het eerste weekblad in Mierlo. Uitgegeven vanuit de Heilige Lucia parochie in eerste instantie als mededelingen- en informatieblad. Al snel kwamen er advertenties vanuit de plaatselijke middenstand en verenigingsnieuws bij. Via de kleine contactadvertenties konden Mierlonaren elkaar laten weten welke aanbieding ze hadden of dat ze iets zochten. Er zijn vele zaken gedaan en werkzaamheden gevonden via deze contactadvertenties in de loop der jaren. Het blad groeide uit tot een echt weekblad voor heel Mierlo en het werd wekelijks met veel belangstelling ontvangen en gelezen. Jarenlang stond de wekelijkse preek van de pastoor als centrale opening in het blad. De omvang groeide met de populariteit al snel uit naar 48 en later naar meer dan 60 pagina's per week. Met als toppunten de Kerstnummers die de 80 pagina's met gemak overschreden. Rond de Toren is altijd op amateurbasis tot stand gekomen en draaide op de vele vrijwilligers, waarvan de schoolkinderen die het blad elke donderdag bezorgden als bijzonder voorbeeld genoemd mogen worden. Menig Mierlonaar zal zich nog herinneren dat hij of zij dat 'mocht' doen. Met als beloning aan het einde van het schoojaar een reisje naar een speeltuin en friet eten met de pastoor.

Helaas kwam na 51 jaar het moment dat de beleidsgroep de beslissing moest nemen om te stoppen. Concurrentie, digitale mogelijkheden en gebrek aan vrijwilligers waren samen voldoende om het niet meer te kunnen bolwerken.
Op deze site kunt u nog vrijwel alle uitgaven van Rond de Toren raadplegen om daarmee terug te gaan in de tijd en het nieuws en de aanbiedingen van toen nog eens te kunnen lezen. Veel plezier daarmee.

werkwijze:

Hieronder treft u een link aan naar steeds 10 jaargangen van RdT. Via deze link komt u op een overzicht van de nummers van de betreffende jaargangen. Als u daar op de datum van het betreffende nummer klikt, opent een pdf-bestand in een nieuw tabblad..

jaargang   0 - 10 (1963 - 1973)                       jaargang 31 - 40 (1994 - 2003)

jaargang 11 - 20 (1974 - 1983)                       jaargang 41 - 51 (2004 - 2014)

jaargang 21 - 30 (1984 - 1993)

U ziet bij de jaargangen soms ontbrekende nummers. Daarvan hebben we geen exemplaar kunnen scannen. Mocht u een van die nummers bezitten dan zouden we heel erg blij zijn om die te mogen scannen zodat het nummer aan het totaal bestand kan worden toegevoegd.