Met de heemkundekring naar de lichtjesroute in Eindhoven

Cabriobus van de firma Bergerhof uit Mierlo

De firma Bergerhof heeft de heemkundekring aangeboden om onze leden en andere belangstellenden in de gelegenheid te stellen om vanuit de Cabriobus dit jaarlijks terugkerend spectaculaire evenenment in de Lichtstad mee te beleven.

De datum waaarop we gaan is: vrijdag 7 oktober.

Op 18 september 1944 is na een zware strijd Eindhoven door de geallieerden bevrijd. Als teken van blijdschap voor hun vrijheid, maar meteen ook als teken voor de dankbaarheid aan de bevrijders, werd op 18 september 1945 de eerste lichtjesroute gehouden. Hiervoor werd de route gebruikt die de geallieerden in de stad hadden genomen. De bewoners werd gevraagd uitdrukking te geven aan het feit dat er weer licht in hun leven was teruggekomen, door kaarsen en vetpotjes voor de ramen te zetten. Later werden die, vanwege het brandgevaar, vervangen door gloeilampen, terwijl tegenwoordig de ledlampjes hun entree doen. Aan huizen en palen, in plantsoenen en straten en op pleinen werden ornamenten van licht bevestigd. Langzamerhand is dit alles uitgegroeid tot een lengte van 22 kilometer.

Samen met de firma Bergerhof maakt de heemkundekring er een leuke en spannende avond van. Johan Coolen en Rinie Weijts zullen de tocht begeleiden vanuit hun kennis over de historie, de oorlog en wetenswaardigheden van de lichtjesroute. Zo wordt de avond ook nog leerzaam.

Als het droog is rijdt Bergerhof met de Cabriobus, mocht het regenen dan wordt een dichte bus ingezet. Ook al is het droog, houdt dan toch rekening met de temperatuur die 's avonds in oktober al aardig daalt. Warme kleding is dus aan te raden.

Door de bijdrage van de Firma Bergerhof kunnen we deze avond aanbieden voor een bijdrage van slechts € 2,50 voor leden en € 7,50 voor niet leden. Tot 25 september hebben leden voorrang in de aanmelding. Houdt er rekening mee: vol is vol. De inschrijvers krijgen bericht als de bus vol is. Krijgt u geen bericht dan verwachten wij u op 7 oktober uiterlijk 18.45 uur bij het Oude Raadhuis. Brengt u de te betalen bijdrage dan contant mee. Graag in een enveloppe met daarop uw naam. We zijn naar verwachting tussen 22.30 en 23.00 uur weer terug, dit is natuurlijk afhankelijk van de drukte in Eindhoven.

Inschrijven kan via onderstaande formulier of bij Rinie Weijts, Lijndje 36, 5731 AW, Mierlo.

Wij hopen dat u met ons een verlichte avond heeft.

Naam:
(vul in: voornaam achternaam)
E-mail adres:
(vul in: e-mail adres, voorbeeld: xxx@mijnmail.nl)

Ik meld me aan voor de bustocht Lichtjesroute op 7 oktober met
1 persoon 2 personen 3 personen 4 personen
Ik betaal de verschuldigde bijdrage contant en gepast op 7 oktober.

Klik voor Fotovergroting