Home Oude Raadhuis met torentje en bordes uit 1806, werd als raadhuis tot 1963 en sinds 1990 gebruikt als huisvesting voor de Heemkundekring en VVV. Heilige Luciakerk, neogotische kerk uit 1859 gebouwd door H.J. van Tulder. Brits militaire begraafplaats en laatste rustplaats voor 665 Britse

Lettertype verkleinen     Lettertype herstellen     Lettertype vergroten
Met de heemkundekring naar de lichtjesroute in Eindhoven,

Cabriobus van de firma Bergerhof uit Mierlo

Het aanbod van de firma Bergerhof om onze leden en andere belangstellenden in de gelegenheid te stellen om vanuit de Cabriobus dit jaarlijks terugkerend spectaculaire evenenment in de Lichtstad mee te beleven, is graag aangenomen.
Zodat we op vrijdag 4 oktober, ietsjes later dan gepland, naar Eindhoven vertrokken met een volle bus. Het gezelschap bestond uit leden, introducees van leden maar ook 17 belangstellenden van buiten onze vereniging. Dit wil het bestuur graag als een succes benoemen.

Onderweg naar Eindhoven vertelde Rinie Weijts al een en ander over het ontstaan van de lichtjesroute wist ons te wijzen waar Generaal Montgomery - hij leidde de bevrijding van Eindhoven - tijdelijk kwartier had gehouden aan de Eindhovenseweg in Geldrop.

Klik voor FotovergrotingIn Eindhoven aangekomen reed de bus de route zoals de geallieerden door de stad trokken vanuit Valkenswaard over de Aalsterweg. Bij de meeste lichtprojecten wist Rinie de achtergrond te vertellen, zodat de bedoeling van de afbeeldingen voor de deelnemers aan de tocht nog duidelijker werd. Bij het smurfenkasteel werd een pauze ingelast zodat dit prachtige project in en nabij de vijver van het Hendrik de Keyzerplein goed bekeken kon worden en de liefhebbers konden genieten van een kop koffie, thee of erwtensoep.

Net na half elf waren we weer terug in Mierlo en ging ieder weer vol van indrukken huiswaarts. Het was een prachtige avond, niet in het minste door het voortreffelijke weer. Hopenlijk kunnen we volgend jaar weer van het aanbod van Bergerhof genieten zodat de Heemkundekring Myerle opnieuw aan de gemeenschap kan aanbieden om de Lichtjesroute te bezoeken.

Algemene informatie

Op 18 september 1944 is na een zware strijd Eindhoven door de geallieerden bevrijd. Als teken van blijdschap voor hun vrijheid, maar meteen ook als teken voor de dankbaarheid aan de bevrijders, werd op 18 september 1945 de eerste lichtjesroute gehouden. Hiervoor werd de route gebruikt die de geallieerden in de stad hadden genomen. De bewoners werd gevraagd uitdrukking te geven aan het feit dat er weer licht in hun leven was teruggekomen, door kaarsen en vetpotjes voor de ramen te zetten. Later werden die, vanwege het brandgevaar, vervangen door gloeilampen, terwijl tegenwoordig de ledlampjes hun entree doen. Aan huizen en palen, in plantsoenen en straten en op pleinen werden ornamenten van licht bevestigd. Langzamerhand is dit alles uitgegroeid tot een lengte van 22 kilometer.

Video van deze avond!

Henk Wasser heeft een video impressie gemaakt van deze bijzondere avond, waarbij de lichtjesroute mooi in beeld komt. Klik hier als u deze video wilt zien. De video opent in een nieuw tabblad.

Klik voor Fotovergroting

ViziVormViziVorm | Realisatie: Bullit beeldmerk Apart InternetApart Internet