Home Oude Raadhuis met torentje en bordes uit 1806, werd als raadhuis tot 1963 en sinds 1990 gebruikt als huisvesting voor de Heemkundekring en VVV. Heilige Luciakerk, neogotische kerk uit 1859 gebouwd door H.J. van Tulder. Brits militaire begraafplaats en laatste rustplaats voor 665 Britse

Lettertype verkleinen     Lettertype herstellen     Lettertype vergroten

Najaars excursie naar Roermond op zaterdag 31 augustus 2013.

thema: Roermond ontdekken onder deskundige begeleiding.

Op deze mooie zaterdagmiddag brachten 30 leden van de Heemkundekring Myerle een bezoek aan Roermond. Het werd een prachtige middag waarop de gidsen een informatief verhaal hielden. Na de rondleiding was het goed vertoeven op de gezellige terrasjes van de stad. Goed voldaan vertrokken de bezoekers weer huiswaarts in de overtuiging dat ze nog eens terug moeten om de rest te bekijken.

Hiernaast ziet u een aantal foto's die door de leden gemaakt zijn.

Achtergrond informatie:
Roermond, gelegen aan de rivier de Maas is een van de oudste steden van Limburg en kent een rijke geschiedenis. De oude binnenstand bezit vele culturele bezienswaardigheden. De stad werd gesticht door de Romeinen en maakte deel uit van het verbond van Hanzesteden.

Roermond is tevens een bisschopsstad. Waar vóór de huidige bisschop Frans Wiertz de bekende bisschop Jo Gijsen resideerde.

Sporen van de historie zijn terug te vinden in het beschermde stadsgezicht met de vele bezienswaardigheden, die de moeite zonder meer waard zijn. Zoals het sfeervolle Munsterplein - dat wel eens het mooiste plein van Europa wordt genoemd - met de 13e eeuwse Onze Lieve Vrouwe Munsterkerk, die letterlijk en figuurlijk vele stormen overleefde. De markt met het Stadhuis uit 1700. De gotische Sint Christoffelkathedraal (waarvan u de toren hiernaast ziet staan), een kruisbasiliek met drie-beukige hallenkantoor die dateert uit 1410. Vanaf de toren kijkt het vergulde beeld van Sint Christoffel (beschermheilige van de kerk en stad) uit over de stad Roermond.

Een van de laatste restanden van de vroegere vestingwerken rondom Roermond is de uit de 14e eeuw stammende Rattentoren. De toren wordt omkranst door een aantal levensgrote beelden. Het is ook de stand van de beroemde architekt en bouwmeester Pierre Cuypers.

Velen zijn (vroeger) op bedevaart geweest naar Onze Lieve Vrouwe in 't Zand, het genadebeeld van de stad Roermond. Het wordt bewaard in de kapel van 't Zand, een van de wijken van de binnenstand.

Voor meer informatie klik hier

ViziVormViziVorm | Realisatie: Bullit beeldmerk Apart InternetApart Internet