Home Oude Raadhuis met torentje en bordes uit 1806, werd als raadhuis tot 1963 en sinds 1990 gebruikt als huisvesting voor de Heemkundekring en VVV. Heilige Luciakerk, neogotische kerk uit 1859 gebouwd door H.J. van Tulder. Brits militaire begraafplaats en laatste rustplaats voor 665 Britse

Lettertype verkleinen     Lettertype herstellen     Lettertype vergroten

Op zondag 27 oktober heeft de heemkundekring haar 2e Mierlose historische quiz georganiseerd. Deze vond plaats in Partycentrum Den Heuvel en werd gepresenteerd door René Weijmans.

In het gedeelte voor de pauze werd gespeeld met 6 teams: de families (van Willem) Coolen en (van Theo) Swinkels, Peter (Louwers) en de Pitjes, Rabo team, Beeldgroep Livri (Liebreks/de Vries) en Zanggroep Generation. Zij “streden” om de wisseltrofee die in 2011 voor de 1e keer was ingezet.

Via een projectiescherm werden de vragen uit verschillende tijdsperiodes gesteld. Na een korte bedenktijd kwamen de antwoorden van de teams die meteen werden vergeleken met het juiste antwoord. De teams waren goed aan elkaar gewaagd, want de scores lagen niet erg ver uit elkaar. Natuurlijk kwam er een winnaar uit de strijd en dat was het team van Zanggroep Generation. Zij kregen de wisseltrofee die ze in de volgende editie van de Mierlose historische quiz kunnen verdedigen. Tweede werd het team van de familie Swinkels.
Tijdens dit gedeelte van de quiz is de website van de heemkundekring officieel de lucht ingegaan, hiermee is een jarenlange wens van Heemkundekring Myerle verwezenlijkt. Dankzij financiële bijdrage van het Rabo Cooperatiefonds kon een mooie website worden ontworpen, die vanaf vandaag uitgebouwd zal gaan worden tot een echte communicatie en informatie bron van onze vereniging. In het Rabo team speelde een Maayke van Rooij-v.d. Linden mee, die tevens lid is van het Coöperatiefonds. Zij heeft door een druk op de knop de website geopend. Waarna de voorzitter van de heemkundekring de aanwezigen via het scherm toesprak en zijn waardering uitsprak voor de website.

In de voorbereiding op de quiz konden bezoekers van de website al een aantal vragen beantwoorden en insturen. Uit de inzenders met de meeste goede antwoorden werd tijdens de Mierlose historische quiz een prijs uitgereikt. Marij Louwers kwam als winnaar uit de bus.

Na de pauze werd iedereen in de zaal bij de quiz betrokken met dialectvragen en detailfoto’s van bekende en minder bekende plekjes in Mierlo. Ook hieraan werd flink meegedaan en werd er goed gescoord. Uiteindelijk waren er vier winnaars die van de 30 vragen er slechts 2 of 3 fouten hadden.
Er was natuurlijk wel een zekere competitie. Doordat er veel vragen over een vrij recente periode gingen kon iedereen goed meedoen, maar het leverde ook de nodige hilarische momenten op. Mede hierdoor kende de middag een heel gemoedelijke sfeer, wat na afloop veel “plèkkerds” opleverde die nog de nodige herinneringen hebben opgehaald.

Teamleden, supporters en leden van Heemkundekring Myerle hebben allen weer het nodige geleerd over de geschiedenis van Mierlo en gaan in de toekomst beslist met andere ogen rondkijken in hun dorp.

Op naar de 3e Mierlose historische quiz in 2015. Inschrijven is natuurlijk al mogelijk, maar dat mag later ook nog. Voor die tijd zijn er nog mogelijkheden om te oefenen onder andere via de Heemkundepuzzel die aan het einde van het jaar zal verschijnen in het Contact en op de website.

Winnende captain met wisseltrofee

René Weijmans presenteert